Kantořina

Míro, tyto dva výrazy pro učitele, slyším poprvé v životě. Vidím to tak, že by to chtělo logotropa, paidotropicky zaměřeného na své žáky. :-D  :-P S posledním souvětím, beze zbytku, souhlasím. ;-)

Napsala mi blogová kamarádka Jaruška.

Čtěte dál ⇒

Pár užitečných poznámek

26. října 2006 v 8:30 | Mirek |  Kantořina

Účelné využití času
Ideální je , mít všechno utříděno v sadě desek, obsahujících
– časový rozvrh,
– zasedací pořádky všech tříd,
– učební programy,

– soubor tématických plánů nebo „myšlenkovou banku“ vyučovacích strategií pro každé téma, které učím – např. hry, činnosti, experimenty, zajímavosti, jež stojí za zmínku atd.,
– plány vyučovacích hodin,
– kopie pracovních listů, testů, zadání samostatných prací atd.,na než si každý rok můžeme psát možnosti vylepšení,
– hodnotící strategie a bodovací systémy,
– poznámky, kopírované materiály, fólie na projektor atd.,
– plán roku s termíny odevzdání žákovských prací, zkoušek, schůzek atd.
„Váš první rok vyučování na plný úvazek bude velmi pravděpodobně rokem nejtěžší práce ve vašem životě.“ Geoffrey Petty
Jak vést třídu – přímý výpad
Projevy neukázněnosti musí být potlačovány co nejdříve, a to ze tří důvodů:
– aby se mezi žáky nerozšířily,
– protože je jednodušší vypořádat se s nekázní, která je teprve ve fázi zrodu,
– aby se nestalo, že se kázeň žákům vyplatí,
(Žáci při hodině mluví, i když nemají, protože si rádi popovídají. Pokud se jim předtím, než je napomenete, obvykle podaří vyměnit si pár vět, mohou dospět k závěru, že jim krátký hovor za vaše napomenutí stojí. Pokud se jim naopak nikdy nepodaří dokončit prvních několik slov, vlastně nic nezískají a brzy zjistí, že jim to nestojí za pokus.)
Pro přímý výpad je důležité vědět, jak se žáci jmenují.
„Pečení je proces, při němž z těsta vzniká kůrka a střída hotového výrobku – viď, Petře. Pečivo je tak lépe stravitelné….“
Věnujte pozornost práci těch, kdo vyrušují. Pokud se vám díky vaší bdělosti a metodě přímého výpadu podaří přimět je ke spolupráci, snažte se nacházet něco, zač byste je mohli pochválit: „No vidíš, když ses do toho dala, hned je to lepší!“
Kázeň a řešení problémů
Jestliže vás žáci „zkoušejí“ nebo pokud se ocitnete ve složité situaci, vynasnažte se , aby vaše reakce nebyla příliš prudká ani příliš slabá. Může vám pomoci, když dáte žákům jasně na srozuměnou, že:
– máte právo, aby vašich pokynů bylo uposlechnuto:
„Učitel jsem já a co řeknu, platí.“
– jednáte v zájmu žáků:“Přesadím vás, protože vím, že když budete sedět jinde, vy i zbytek třídy se bude moci lépe soustředit na průběh hodiny.“
Snažte se také dát najevo, že o vašich konečných rozhodnutích se nediskutuje, ale že jste připraveni s kýmkoli cokoli po hodině soukromě probrat. Muže vám tu být k užitku technika „přeskakující gramofonové desky“. Stále klidně, ale velmi důrazně a jednoznačně opakujte své rozhodnutí. Nezapomeňte využít prvků těsné blízkosti a pohledu do očí.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.